Het beheer en onderhoud van de openbaar vervoer assets is veelzijdig en complex. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in vier techniekvelden die onderling met elkaar samenhangen:
Infrastructuur
De infrastructuur bestaat uit de trambanen, met beveiliging, energievoorziening, et cetera, naar de Uithof, Nieuwegein-Zuid en IJsselstein, alsmede de opstelterreinen en de sporen bij de remise. In 2019 is de infrastructuur van de Uithoflijn in beheer genomen. Datzelfde geldt voor de sporen naar de nieuwe tramremise. Na het in exploitatie gaan van de Uithoflijn wordt in het dagelijkse beheer beschouwd hoe de prestaties van de nieuwe infrastructuur zich ontwikkelen en worden onderhoudsmaatregelen geprogrammeerd, uitgevoerd en indien nodig bijgestuurd. In het geval van gebreken en/of storingen vindt storingsafhandeling en correctief onderhoud plaats. Voor de diverse werkzaamheden zijn (raam)contracten afgesloten met uitvoerende partijen. Volgens planning wordt in 2020 de trambaan tussen Nieuwegein Centrum, Nieuwegein Zuid en IJsselstein Zuid vervangen als onderdeel van het project Vernieuwing Regionale Tramlijn. Het reguliere onderhoud is daardoor tijdelijk minder.
Onder infrastructuur valt ook het energiegebruik via de bovenleiding. De contractkosten daarvan zijn in 2019 en 2020 opgelopen. Daarom wordt in 2020 een nieuw energiecontract aanbesteed, zo mogelijk met samen met andere partijen.
Concreet is de volgende infrastructuur in beheer:
Specificatie | SUNIJ-lijn | Uithoflijn | Remise |
Kunstwerken | 1 Brug en 1 tunnel in eigendom en 12 Kunstwerken in B&O. | 5 | |
Spoor, wissels en overwegen | 23 km. spoor, 31 wissels, 77 overwegen en overpaden | 18 km. spoor, 12 wissels, 33 overwegen en overpaden | 2,5 km. |
Bovenleiding | 700 masten en 46 km. rijdraad | 250 masten en 18 km. rijdraad | 80 masten en 2,5 km. rijdraad |
Energievoorziening onderstations | 8 | 4 | 1 |
Beveiliging | 18 overwegen, 61 wissel beveiliging | 1 AHOB, 12 wissels in de beveiliging | 30 wissels met centrale beveiliging |
Trammaterieel
In 2020 zijn er drie tramseries in beheer en onderhoud. Met de concessiehouder U-OV bestaan er afspraken over het gebruik van de trams. Op de SUNIJ-lijn rijden SIG-trams met een hoge vloer, bouwjaar 1983. Na oplevering van het project VRT gaan ook op de SUNIJ-lijn CAF-trams met een lage vloer rijden. De SIG-trams worden dan buiten gebruik gesteld en afgestoten. Voor de exploitatie van de Uithoflijn zijn CAF-trams met een lengte van 33 meter in gebruik genomen. Voor de bediening van de SUNIJ-lijn, de koppeling aan de Uithoflijn, en de vergroting van de vervoercapaciteit stromen momenteel CAF-trams in met een lengte van 41 meter. Het garantietermijn van deze nieuwe CAF-trams loopt tot respectievelijk begin 2021. Het onderhoud van de trams wordt vanaf eind 2019 uitgevoerd door een nieuwe contractpartij. Om dat mogelijk te maken heeft de provincie reservematerialen voor de SIG-trams overgenomen. Er wordt preventief en correctief onderhoud gepleegd. Daarnaast wordt ingegrepen bij storingen en calamiteiten. Er bestaat een apart contract voor de reiniging van de trams (interieur en exterieur). Het reinigingscontract wordt eind 2019 opnieuw aanbesteed in combinatie met de schoonmaak van de haltes. Tot slot heeft de provincie dienstvoertuigen ter beschikking voor o.a. het wegslepen van trams, calamiteiten en inspecties.
Specificatie | Aantal |
SIG trams | 24 |
CAF trams 33 meter | 27 |
CAF trams 41 meter | 22 |
Dienstvoertuigen | 4 |
Haltes en Gebouwen
Het aantal tramhaltes in beheer van de provincie is in 2019 aanzienlijk toegenomen met de ingebruikname van de Uithoflijn. Op/bij de haltes zijn voorzieningen aanwezig als in-/uitcheckpalen, kaartverkoopautomaten, DRIS, cameratoezicht, abri’s, bankjes, hekwerken en fietsenstallingen. In 2020 zal zullen de haltes op de SUNIJ-lijn worden vernieuwd als onderdeel van VRT. De haltes worden niet alleen verlaagd in verband met het gebruik van de CAF-trams, maar ook verlengd om het rijden met langere trams mogelijk te maken. Het te beheren areaal is aanzienlijk vergroot.
Op de haltes vindt deels preventief onderhoud plaats, maar belangrijker nog zijn het correctief onderhoud, het herstel van schade als gevolg van vandalisme en wintermaatregelen. Het contract voor het reinigen van de haltes wordt eind 2019 opnieuw aanbesteed in combinatie met de schoonmaak van de trams.
In verband met de uitbreiding en vernieuwing van de trams is in 2019 een nieuwe tramremise in gebruik genomen op het terrein naast de Jutfasebrug. De remise is eveneens de werkplek voor Provinciemedewerkers die werkzaam zijn bij Trambedrijf. Voor het onderhoud van de tramremise en het bijbehorende buitenterrein worden nieuwe contracten afgesloten. Naast de P&R Westraven wordt door de provincie een nieuwe duurzame busremise gerealiseerd. Dit ter vervanging van de bestaande busstalling aan de Europalaan. Het is de bedoeling dat de nieuwe stalling in 2020 in gebruik wordt genomen door U-OV. Op dit moment wordt bezien hoe het beheer en onderhoud hiervan moet worden ingericht. Daarnaast wordt onderzocht hoe voorzien kan worden in voldoende opstelcapaciteit en laadmogelijkheden voor elektrische bussen. Tot slot worden ook de chauffeursverblijven ten behoeve van de tram en bij het busstation in Breukelen beheerd door de provincie.
Specificatie | Aantal |
Haltes SUNIJ-lijn | 23 |
Haltes Uithoflijn | 9 |
Bushaltes | 5 |
Tramremise | 1 |
Busremise | 1 |
Chauffeursverblijven | 3 |
Telematica
Voor het openbaar vervoer zijn veel telematicavoorzieningen nodig. Dat betreft bijvoorbeeld de verbindingen en systemen om het tramverkeer te beveiligen en aan te sturen (seinen, wissels, overwegen, bedienbare poorten, etc.). Veel systemen zijn redundant uitgevoerd om uitval te voorkomen. De spil in de aansturing van het tram- en busverkeer is het Operationeel Controle Centrum (OCC). Het OCC is in 2019 vernieuwd en verhuisd naar de nieuwe tramremise. Technisch komt hier veel tezamen. Zo wordt ook cameratoezicht gehouden op de tramhaltes en de bushaltes bij Utrecht Centraal aan de centrum- en jaarbeurszijde. In totaliteit zijn er 180 camera’s in beheer. Andere voorzieningen zijn de in- en uitcheckpalen en verkoopautomaten bij de tramhaltes en de DRIS-informatie bij alle tram- en bushaltes in de provincie. Met de nieuwe Utrechtse gemeente Vijfherenlanden zijn er eveneens extra DRIS-panelen in het beheer gekomen. Het contract voor het onderhoud van DRIS wordt opnieuw aanbesteed, en in 2020 wordt het merendeel van deze displaypanelen vernieuwd. Tot slot zijn er diverse systemen actief om het beheer en onderhoud van de openbaar vervoer assets te ondersteunen.
Specificatie | Aantal |
DRIS panelen | 600 |
Camera's | 180 |
Kaart verkoop automaten | 65 |
SOS palen (UCC) | 2 |
Operationeel Controle Centrum | 1 |
Glasvezelkabel | 60 km. |
Schakelkasten | 91 |
Servers | 11 |