In de vastgestelde Nota kapitaalgoederen 2018 is het langjarig gemiddelde aan budgetbehoefte voor het vaste en variabele deel van het wegenonderhoud berekend. De werkelijke kosten en baten die worden geraamd voor de periode 2020-23 zijn weergegeven in de onderstaande tabel.
Onderhoudskosten wegen x € 1.000 | ||||||
Vast onderhoud | Variabel onderhoud | |||||
Kosten | Baten | Per saldo | Kosten | Baten | Per saldo | |
2020 totaal | 6.600 | -700 | 5.900 | 15.800 | -400 | 15.400 |
2021 totaal | 6.600 | -700 | 5.900 | 13.400 | -400 | 13.000 |
2022 totaal | 6.600 | -700 | 5.900 | 12.600 | -400 | 12.200 |
2023 totaal | 6.600 | -700 | 5.900 | 14.800 | -400 | 14.400 |
Deze budgetbehoefte is opgenomen in het MOP 2020-23 als bijlage bij deze begroting. Het vast onderhoud wordt verrekend met de algemene middelen, het variabel onderhoud met de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen.
Het verloop van de reserve waar het variabele onderhoud voor wegen en vaarwegen mee wordt verrekend is tevens berekend. Onderstaande tabel geeft dit weer.
Verloop reserve Beheer en Onderhoud (vaar)wegen x € 1.000 | |||
Verrekening variabel onderhoud (jaartotaal per saldo) | |||
Kosten reserve | Baten reserve | Stand reserve | |
1 jan. 2019 | 31.400 | ||
31 dec. 2019 (verwacht) | 13.750 | -13.750 | 31.400 |
31 dec. 2020 | 17.900 | -13.750 | 27.250 |
31 dec. 2021 | 15.100 | -13.750 | 25.900 |
31 dec. 2022 | 14.300 | -13.750 | 25.350 |
31 dec. 2023 | 16.500 | -13.750 | 22.600 |