3.3 Onderhoud kapitaalgoederen

3.3.3.3 Wat gaat dat kosten?

In de Nota kapitaalgoederen 2018 is een jaarlijkse budgetbehoefte van €17,3 miljoen begroot voor het beheer en onderhoud van de openbaar vervoerassets.  

Categorie

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Openbaar Vervoer

17.300

17.300

17.300

17.300

Totaal lasten

17.300

17.300

17.300

17.300

De werkelijke kosten voor het beheer en onderhoud fluctueren jaarlijks. De verschillen worden toegevoegd aan- of onttrokken uit een bestemmingsreserve. Op dit moment is dat de bestemmingsreserve BDU BRU. In de Begroting 2020 wordt voorgesteld om een specifieke reserve voor beheer en onderhoud openbaar vervoer in te stellen. De jaarlijkse onderhoudskosten worden inzichtelijk gemaakt in het Meerjarenonderhoudsplan (MOP). Het MOP is de begroting voor het onderhoud van de provinciale infrastructuur - wegen, vaarwegen en het openbaar vervoer assets. In het MOP 2020 zijn onderstaande onderhoudskosten begroot:

MOP 2020 x € 1.000

Vast

Variabel

Totaal

Traminfrastructuur

5.122

1.850

6.972

Trammaterieel

4.919

2.179

7.098

Gebouwen

510

0

510

Tramhaltes

470

276

746

Telematica

1.353

100

1.453

Algemene beheerkosten

1.112

0

1.112

Totaal

13.486

4.405

17.891

Kadernota Kapitaalgoederen

17.300

Onttrekking reserve

-591

De onderhoudskosten zijn in 2020 relatief hoog door de extra trams tijdens het vervangingsproces, de overname van reservematerialen in verband met het nieuwe onderhoudscontract voor de trams en de gestegen energiekosten. Hierdoor is onttrekking uit de bestemmingsreserve noodzakelijk. Deze onttrekking is nu nog niet in de begroting 2020 opgenomen om de aansluiting met het mobiliteitsprogramma te houden, maar volgt gedurende het jaar.