3.3 Onderhoud kapitaalgoederen

3.3.4 Provinciale vaarwegen

Wat willen we bereiken?
De provinciale vaarwegen, 18 km Eem, 17 km Merwedekanaal en 4,5 km Oude Rijn, voldoen aan de normen voor vaardiepten, mede gebaseerd op de klassenindeling van de Conferentie van Europese Ministers van Transport (CEMT), de richtlijnen van de Beleidsvisie Recreatietoervaart Nederland (BRTN) en de Commissie Vaarwegbeheerders (CVB) Richtlijnen Vaarwegen 2005. Het kwaliteitsniveau voor de Eem is uitgewerkt in de Eemvisie. Het voorziet in recreatief vaarweggebruik en de mogelijkheid om beroepsvaart tot 1.000 ton (CEMT-klasse III) naar Amersfoort mogelijk te maken en te houden. Het nautisch beheer, het vaarwegbeheer en het onderhoud van het Merwedekanaal is integraal overgedragen aan de provincie Zuid-Holland (zie ook 3.2 Wat willen we bereiken)

Wat gaan we daarvoor doen?
Het beheerplan van de Eem is samen met het Waterschap en de gemeente Amersfoort vastgesteld. In dit plan is
het periodiek onderhoud, baggeren en vervanging van beschoeiingen vastgelegd. Het nautisch beheer, het vaarwegbeheer en het onderhoud van het Merwedekanaal is overgedragen aan de provincie Zuid-Holland. Provincie Utrecht betaalt provincie Zuid-Holland jaarlijks de overeengekomen kosten. De Oude Rijn beheert de provincie Utrecht zelf. De Grecht en de Kromme Mijdrecht worden beheerd door AGV en HDSR. Hiervoor betaalt de provincie een bijdrage.

De gemeenten Vianen, Leerdam en Zederik zijn per 1 januari 2019 samengevoegd tot de gemeente Vijfheerenlanden. Deze gemeente maakt deel uit van Provincie Utrecht. Met deze aanpassing komt ongeveer 2/3 deel van het Merwedekanaal onder beheer van Provincie Utrecht. Er vindt nog politieke besluitvorming plaats op welke manier het onderhoud met de financiële consequenties in de toekomst plaats gaat vinden. De gevolgen voor de beheerkosten zijn nog niet duidelijk en derhalve niet meegenomen in de begroting 2020.

Wat gaat dat kosten?
In de vastgestelde Nota kapitaalgoederen 2018 is het langjarig gemiddelde aan budgetbehoefte voor het vaste en variabele deel van het wegenonderhoud berekend. De werkelijke kosten en baten die worden geraamd voor de periode 2020-2023 zijn weergegeven in de onderstaande tabel.


De werkelijke budgetbehoefte fluctueert per jaar en worden in de loop van 2019 opgenomen in het MOP. Correcties worden opgenomen in de Zomernota 2020. Verrekening vindt plaats met de betreffende bestemmingsreserve.

ga terug