Beleidsdoel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 157.767 | 159.561 | 161.884 | 155.751 |
Baten | 30.253 | 29.396 | 29.562 | 29.562 |
Saldo beleidsdoel excl. reserves | 127.514 | 130.165 | 132.322 | 126.189 |
De lasten en baten van dit beleidsdoel bestaan uit de volgende onderdelen:
Beleidsdoel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Lasten Mobiliteitsprogramma 2020-2023 | ||||
Kapitaallasten investeringen Openbaar Vervoer | 22.508 | 24.336 | 24.336 | 24.036 |
Investeringsruimte Openbaar Vervoer | 2.492 | 664 | 664 | 964 |
Beheer en Onderhouden Openbaar Vervoer | 17.300 | 17.300 | 17.300 | 17.300 |
Exploitatie Concessies | 81.564 | 83.925 | 83.097 | 81.991 |
Exploitatie regiotaxi | 17.453 | 17.348 | 17.301 | 17.301 |
Bijdragen Openbaar Vervoer | 2.500 | 5.100 | 9.300 | 4.273 |
Totaal lasten Mobiliteitsprogramma 2020-2023 | 143.817 | 148.673 | 151.998 | 145.865 |
Overige lasten | ||||
Stelpost prijscompensatie | 1.984 | 1.984 | 1.984 | 1.984 |
Subsidies RUVV | 2.995 | |||
Kosten beleids/taak uitvoering OV | 1.801 | 1.701 | 1.701 | 1.701 |
Apparaatskosten | 7.170 | 7.203 | 6.201 | 6.201 |
Totaal overige lasten | 13.950 | 10.888 | 9.886 | 9.886 |
Totaal lasten beleidsdoel | 157.767 | 159.561 | 161.884 | 155.751 |
Baten beleidsdoel | ||||
DU projecten Verkeer en Vervoer | 6.399 | 4.950 | 4.950 | 4.950 |
Bijdrage kosten Regiotaxi gemeenten | 12.467 | 12.573 | 12.739 | 12.739 |
Doorbelasting apparaatskosten | 428 | 428 | 428 | 428 |
Huuropbrengsten tram | 10.572 | 11.172 | 11.172 | 11.172 |
Overige baten | 387 | 273 | 273 | 273 |
Totaal baten | 30.253 | 29.396 | 29.562 | 29.562 |
Saldo beleidsdoel ex reserves | 127.514 | 130.165 | 132.322 | 126.189 |
Toelichting:
Lasten Mobiliteitsprogramma 2020-2023
De opgenomen lasten zijn conform het vastgestelde Mobiliteitsprogramma 2019-2023. De fluctuaties in de exploitaties van Concessies en Regiotaxi passen binnen de opgenomen gemiddelde bedragen. In de exploitatie Concessie is in 2020 en 2021 een bedrag van € 0,5 mln. opgenomen voor proef gratis OV buiten de spits voor ouderen. Indien succesvol zal worden voorgesteld om jaarlijks hiervoor 1 mln. beschikbaar te stellen.
In Exploitatie concessie zijn ook de bedragen opgenomen voor meer investeren in regionaal busvervoer (2021: € 2 mln., 2022: € 3 mln. en 2023 € 3 mln.)
Onder de post Bijdragen Openbaar vervoer zijn de bedragen opgenomen voor doorstroming in het kader van meer investeren in regionaal busvervoer (2021: € 2,6 mln., 2022: € 6,8 mln. en 2023: € 1,8 mln.)
Overige lasten
De stelpost Prijscompensatie is beschikbaar voor de dekking van de prijsstijging 2020 van de concessies. De concessies zijn in de begroting berekend op het prijspeil 2019. In het najaar 2019 vindt een prijsaanpassing plaats.
Subsidies Regionaal Verkeer en Vervoerplan (RUVV) zijn de geprogrammeerde subsidies van voormalig BRU, onderdeel van de transitieafspraken PU-BRU (BRU-hek).
Voor beleids/taak uitvoering OV zijn lasten geraamd, betreffende o.a. bijdragen voor dataverwerking reizigersinformatie, advieskosten OV en verwachte inhuurkosten binnen OV.
De apparaatskosten maken deel uit het geraamde bedrag voor apparaatskosten in het Mobiliteitsprogramma groot € 18 mln. In de raming 2020-2021 is ook opgenomen tijdelijke formatie voor OV opgenomen in de Kadernota 2019.
Baten beleidsdoel
De decentralisatie uitkering projecten Verkeer en Vervoer betreft specifieke middelen voor het onderhoud van de traminfrastructuur.
De bijdrage van gemeenten in de kosten Regiotaxi en verhuur tram zijn verwerkt in het Mobiliteitsprogramma. De hogere baten hangt samen met de kostenontwikkeling.
De overige baten betreft voornamelijk de inzet vanuit de balans van PU voor verbetering luchtkwaliteit.