Reserves en voorzieningen

Reserve Beheer en onderhoud openbaar vervoer

Reserve Beheer en onderhoud openbaar vervoer

Doel reserve

Het veilig, efficiënt en duurzaam beheren en onderhouden van de openbaar vervoer assets

Instellingsbesluit

Begroting 2020 d.d. 30-10-2019

Kenmerken van de reserve

Soort reserve

Bestemmingsreserve

Functie

Egaliseren

Voeding

Voor het veilig, efficiënt en duurzaam beheren en onderhouden van het bus en tramvervoersysteem wordt eenmaal in de vier jaar een Nota Kapitaalgoederen opgesteld. Op basis daarvan is het beschikbare budget bepaald voor de komende periode. Op dit moment € 17,8 mln. Jaarlijks wordt aan de hand de Nota Kapitaalgoederen een meerjarenonderhoudsplan (MOP) opgesteld. Het MOP laat echter geen constant beeld zien over de jaren, er is sprake van jaren dat er minder wordt uitgegeven en ook van jaren dat er meer wordt uitgeven dan het beschikbare budget van € 17,8 mln. Door de lasten en baten vanuit het MOP Openbaar Vervoer te verrekenen met de reserve Beheer en onderhoud Openbaar vervoer kunnen deze schommelingen worden opgevangen.

Minimum bedrag

0

Maximum bedrag

n.v.t.

Eindjaar

n.v.t.

Toereikendheid

De reserve wordt bij de begroting 2020 ingesteld. Op basis van de bijbehorende meerjarenonderhoudsplan (MOP) is de verwachting dat de reserve toereikend is voor de toekomstige jaren.

Vrije ruimte

n.v.t.

Nut en noodzaak

In de Nota Kapitaalgoederen wordt het veeljarig gemiddelde van de beheer en onderhoudskosten bepaald. Dit om een budgettering los van specifieke onderhouds- en vervangingsmomenten te creëren (= constant beeld in de programmabegroting). De jaarlijkse wisselende omvang aan onderhoud geeft behoefte aan een egalisatiereserve.
Daarnaast spelen er inhoudelijke onzekerheden en risico’s die van invloed kunnen zijn op de kosten in een jaar. Via het MOP gaan die meerkosten ook als vanzelf drukken op de reserve. Dat is dus wat anders dan het veeljarig egaliseren, namelijk een risicodekking.

Bestedingsplan

Bestedingen moeten zijn opgenomen in het MOP openbaar vervoer. Het MOP openbaar vervoer is onderdeel van de begroting.  Eventuele bijstellingen gedurende het jaar vinden plaats via de reguliere P&C producten.

Voorwaarde besteding

Bestedingen moeten zijn opgenomen in het MOP openbaar vervoer. Het MOP openbaar vervoer is onderdeel van de begroting.  Eventuele bijstellingen gedurende het jaar vinden plaats via de reguliere P&C producten.

Investeringen gaan via het MIP. Bij uitbreiding van het areaal komen de beheer- en onderhoudslasten daarna terug in de NK en het MOP.

Concrete verplichting

n.v.t.

Relevante ontwikkelingen

Vanaf 2020 is de Uithoflijn en de nieuwe Tramremise in exploitatie genomen. Daarnaast wordt er ook nog andere gewerkt aan andere projecten die in de toekomst effect hebben op het MOP.

Mate van doelrealisatie

Door het werken met een egalisatiereserve wordt doelrealisatie zoals beschreven in de Nota Kapitaalgoederen mogelijk gemaakt.

Risico's

De kostenraming in de NK is nu toereikend, maar is gebaseerd op de nodige aannames. Met name de oplevering van projecten (Uithoflijn, VRT, Nieuwe Tramremis en de busremise) kan verregaande effecten geven op de beheerkosten als de realisatie niet cf. de gestelde uitgangspunten plaatsvindt of er vanuit het project gebreken naar voren komen. Dit zal zich doorvertalen naar een actualisatie van de NK mocht dat nodig zijn. Het risico bestaat dat de huidige beschikbare middelen niet voldoende zijn.

Bijzonderheden

Tot 2019 was er sprake van het BRU Hekwerk, egalisatie vond toen plaats via de reserve BDU inzake BRU. Door vanaf 2020 met deze reserve te werken wordt binnen het programma Bereikbaarheid op dezelfde manier omgegaan met Beheer en onderhoud.
Bij het opheffen van de reserve BDU inzake BRU zal worden gekeken of er ruimte is om een startkapitaal in de reserve Beheer en onderhoud openbaar vervoer te storten zodat deze ook in staat is om toekomstige schommelingen op te vangen.