Reserves en voorzieningen

Reserve OV Concessie

Reserve Concessie openbaar vervoer

Doel reserve

Efficiënt inrichten OV en vergroten tevredenheid OV-reizigers. Door egaliseren financiële effecten van de exploitatiesubsidie OV incl. Regiotaxi m.b.t. indexering, reizigers (opbrengsten)groei (U-OV) en afrekeningen c.q. bijstellingen

Instellingsbesluit

Aankondiging in de Kadernota 2019-2022. PS 09-07-2018 PS2018PS05
Besluit bij Begroting 2019 05-11-2018
Besluit bij Begroting 2020 30-10-2019

Kenmerken van de reserve

Soort reserve

Bestemmingsreserve

Functie

Egaliseren

Voeding

Stortingen vanuit exploitatie programma Bereikbaarheid Openbaar Vervoer, conform Financiële spelregels exploitatiesubsidie OV opgenomen in de Kadernota 2019-2022, PS 09-07-2018
Positieve resultaat tussen de begrote lasten en de werkelijke lasten worden in de reserve gestort. Het negatieve resultaat wordt uit de reserve onttrokken.
Op deze manier worden schommelingen in de exploitatie subsidies opgevangen.

Jaarlijks zullen we de voeding bekijken naar aanleiding van de meerjarige prognoses en we zullen  bijsturingsmaatregelen nemen als de verwachte voeding de aanvullende kosten niet meer kunnen opvangen. De U-OV-concessie is door de T-2-methode redelijk goed bij te sturen en we moeten bereid blijven dat instrument in te zetten. Een reserve zal immers de aandrang bij te sturen kunnen verminderen.

Minimum bedrag

0

Maximum bedrag

n.v.t.

Eindjaar

n.v.t.

Toereikendheid

De reserve wordt in 2019 ingesteld en is bij de instelling nihil. Afhankelijk van de realisatie in 2019 kan de toereikendheid van de reserve bepaald worden.

Vrije ruimte

n.v.t.

Nut en noodzaak

Reserve voor egalisatie exploitatiesubsidie OV eincl. Regiotaxi.  Door het egaliseren van de schommelingen wordt voorkomen dat in tijden dat de exploitatiesubsidie hoger uitvalt dan het begrote bedrag (door bijvoorbeeld indexeringsafspraken)  het voorzieningenniveau moet worden aangepast.

Bestedingsplan

Egalisatie exploitatiesubsidie OV incl. regiotaxi

Voorwaarde besteding

Negatieve resultaat tussen de begrote lasten en de werkelijke lasten worden uit de reserve onttrokken. Het positieve resultaat wordt in de reserve gestort.
Op deze manier worden schommelingen in de exploitatie subsidies opgevangen.

Concrete verplichting

n.v.t.

Relevante ontwikkelingen

Op dit moment is het saldo relatief laag (€ 2 mln.).  Zo is een van de spelregels om een hogere LBI (landelijke bijdrage index OV) dan CPB CEP te compenseren vanuit deze reserve. Waarschijnlijk is dat in 2019 al het geval, en mogelijk ook in 2020. Tegelijkertijd is 2020 een van de duurdere jaren in de periode 2020-2023 met veel investeringen (belangrijkste is de exploitatie UHL en toename tramverhuur). In jaren daarna neemt dit weer wat af door geleidelijke toename reizigersopbrengsten (de kost gaat voor de baat uit).
Gedurende 2019 en 2020 zal worden bekeken of de voeding wel voldoende is om de aanvullende kosten op te vangen. Als blijkt dat het saldo van de reserve onvoldoende is zal een voorstel volgen voor aan een aanvullende storting. Daarbij zal in eerste instantie worden gekeken naar de reserve Mobiliteitsplan en reserve BDU inzake BRU, want daarin zijn egalisatie effecten van vóór 2019 in afgewikkeld.

Mate van doelrealisatie

Het werken met een egalisatiereserve maakt doelrealisatie mogelijk. Door het egaliseren van de schommelingen wordt voorkomen dat in tijden dat de exploitatiesubsidie hoger uitvalt dan het begrote bedrag (door bijvoorbeeld indexeringsafspraken) er een beroep moet worden gedaan op de algemene middelen of dat er gesneden moet worden in het aantal lijnen.

Risico's

Dat een negatief financieel effect groter is dan het beschikbaar saldo van de reserve.

Bijzonderheden

Start van de reserve in 2019. Tot en met 2019 is het BRU hek nog in werking. De grootste schommelingen vinden plaats binnen de concessie U-OV (voormalige BRU). Daarom zal in 2019 alleen de concessie OV BRU en Regiotaxi BRU geëgaliseerd worden in deze reserve (incl. effect Vijfheerenlanden). De concessie van de Streek en Regiotaxi Streek worden in 2019 nog met de reserve Mobiliteitsprogramma geëgaliseerd. Vanaf 2020 lopen alle concessies en regiotaxi via deze reserve.