Reserve Concessie openbaar vervoer | |
---|---|
Doel reserve | Efficiënt inrichten OV en vergroten tevredenheid OV-reizigers. Door egaliseren financiële effecten van de exploitatiesubsidie OV incl. Regiotaxi m.b.t. indexering, reizigers (opbrengsten)groei (U-OV) en afrekeningen c.q. bijstellingen |
Instellingsbesluit | Aankondiging in de Kadernota 2019-2022. PS 09-07-2018 PS2018PS05 |
Kenmerken van de reserve | |||
Soort reserve | Bestemmingsreserve | ||
Functie | Egaliseren | ||
Voeding | Stortingen vanuit exploitatie programma Bereikbaarheid Openbaar Vervoer, conform Financiële spelregels exploitatiesubsidie OV opgenomen in de Kadernota 2019-2022, PS 09-07-2018 Jaarlijks zullen we de voeding bekijken naar aanleiding van de meerjarige prognoses en we zullen bijsturingsmaatregelen nemen als de verwachte voeding de aanvullende kosten niet meer kunnen opvangen. De U-OV-concessie is door de T-2-methode redelijk goed bij te sturen en we moeten bereid blijven dat instrument in te zetten. Een reserve zal immers de aandrang bij te sturen kunnen verminderen. | ||
Minimum bedrag | 0 | Maximum bedrag | n.v.t. |
Eindjaar | n.v.t. | ||
Toereikendheid | De reserve wordt in 2019 ingesteld en is bij de instelling nihil. Afhankelijk van de realisatie in 2019 kan de toereikendheid van de reserve bepaald worden. | ||
Vrije ruimte | n.v.t. | ||
Nut en noodzaak | Reserve voor egalisatie exploitatiesubsidie OV eincl. Regiotaxi. Door het egaliseren van de schommelingen wordt voorkomen dat in tijden dat de exploitatiesubsidie hoger uitvalt dan het begrote bedrag (door bijvoorbeeld indexeringsafspraken) het voorzieningenniveau moet worden aangepast. | ||
Bestedingsplan | Egalisatie exploitatiesubsidie OV incl. regiotaxi | ||
Voorwaarde besteding | Negatieve resultaat tussen de begrote lasten en de werkelijke lasten worden uit de reserve onttrokken. Het positieve resultaat wordt in de reserve gestort. | ||
Concrete verplichting | n.v.t. | ||
Relevante ontwikkelingen | Op dit moment is het saldo relatief laag (€ 2 mln.). Zo is een van de spelregels om een hogere LBI (landelijke bijdrage index OV) dan CPB CEP te compenseren vanuit deze reserve. Waarschijnlijk is dat in 2019 al het geval, en mogelijk ook in 2020. Tegelijkertijd is 2020 een van de duurdere jaren in de periode 2020-2023 met veel investeringen (belangrijkste is de exploitatie UHL en toename tramverhuur). In jaren daarna neemt dit weer wat af door geleidelijke toename reizigersopbrengsten (de kost gaat voor de baat uit). | ||
Mate van doelrealisatie | Het werken met een egalisatiereserve maakt doelrealisatie mogelijk. Door het egaliseren van de schommelingen wordt voorkomen dat in tijden dat de exploitatiesubsidie hoger uitvalt dan het begrote bedrag (door bijvoorbeeld indexeringsafspraken) er een beroep moet worden gedaan op de algemene middelen of dat er gesneden moet worden in het aantal lijnen. | ||
Risico's | Dat een negatief financieel effect groter is dan het beschikbaar saldo van de reserve. | ||
Bijzonderheden | Start van de reserve in 2019. Tot en met 2019 is het BRU hek nog in werking. De grootste schommelingen vinden plaats binnen de concessie U-OV (voormalige BRU). Daarom zal in 2019 alleen de concessie OV BRU en Regiotaxi BRU geëgaliseerd worden in deze reserve (incl. effect Vijfheerenlanden). De concessie van de Streek en Regiotaxi Streek worden in 2019 nog met de reserve Mobiliteitsprogramma geëgaliseerd. Vanaf 2020 lopen alle concessies en regiotaxi via deze reserve. |