Reserves en voorzieningen

Reserve Beheer en Onderhoud (vaar)Wegen

Reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen

Doel reserve

Het doel van de reserve is het egaliseren van exploitatiekosten van het vaste volume variabel onderhoud, inclusief bijbehorende plussen en minnen.

Instellingsbesluit

15-12-2016, PS2016MME12

Kenmerken van de reserve

Soort reserve

Bestemmingsreserve

Functie

Egaliseren

Voeding

De reserve wordt gevoed vanuit de algemene middelen.

Minimum bedrag

10.000.000

Maximum bedrag

25.000.000

Eindjaar

2055

Toereikendheid

De bestemmingsreserve is toereikend.
Op basis van een opgesteld meerjarenplannen tot en met 2024 blijkt dat het reserve-saldo afneemt tot 22,8 miljoen.               

Vrije ruimte

Geen vrije ruimte

Nut en noodzaak

De reserve is bedoeld om de pieken in verplichte beheer en onderhoudslasten als mede de gladheidsbestrijding op te vangen.

Bestedingsplan

De middelen worden jaarlijks uitgegeven aan beheer en onderhoud van infrastructurele kapitaalgoederen en gladheidsbestrijding. Het betreft hier het variabel onderhoud.

Voorwaarde besteding

De te verwachten bestedingen worden uitgewerkt in het vierjaarlijkse meerjarenplan beheer en onderhoud dat wordt vastgesteld door Provinciale Staten.

Concrete verplichting

De opgestelde beheerplannen van assetmanagement.

Relevante ontwikkelingen

De reserve gladheidsbestrijding is samengevoegd met reserve Beheer en Onderhoud Wegen. Restant reserve GHB eind 2019 bedraagt ca. € 0,25 miljoen en is toegevoegd aan reserve Beheer en Onderhoud Wegen.

Mate van doelrealisatie

In stand houden van onderhoud vaarwegen en nautisch beheer.

Risico's

De kans dat er meer middelen voor variabel onderhoud in een jaar nodig is dan in de bestemmingsreserve beschikbaar is, is tot 2024 niet te verwachten. .

Bijzonderheden