3.8 Projecten

3.8.2 Uithoflijn

Wat willen we bereiken?

De nieuwe tramverbinding (lijn 22) tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park zal naar verwachting eind 2019 in exploitatie gaan en heeft daarmee buslijn 12 vervangen. De frequentie van lijn 22 is nog mogelijk beperkt tot 6 trams per uur per richting en wordt daarom wellicht aangevuld met de tijdelijke buslijn 26. De reizigers kunnen kiezen voor de tram of de bus. In de loop van 2020 wordt de frequentie van lijn 22 gefaseerd opgevoerd. De frequentie van buslijn 26 wordt als gevolg daarvan teruggebracht naar een minimum en komt uiteindelijk te vervallen. Dit vergt vooral een nauwe samenwerking tussen de concessieverlener en vervoerder
De projectorganisatie Uithoflijn gaat zich in 2020 richten op de nazorg die conform de projectopdracht loopt tot een half jaar na start exploitatie. Tijdens deze fase worden mogelijke restpunten weggewerkt en vraagstukken vanuit het Trambedrijf opgepakt. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan een verdere afbouw van de projectorganisatie. Aan het Trambedrijf wordt ondersteuning geboden bij het gefaseerd en beheerst verhogen van de rijfrequentie.

Wat gaan we daarvoor doen?

In 2020 wordt décharge verleend aan de projectorganisatie Uithoflijn. Om dit mogelijk te maken wordt er zorg gedragen voor een ordentelijk projectdossier met archivering, de laatste (kennis-) overdrachten aan het Trambedrijf en voor zover mogelijk een financiële eindafrekening inclusief accountantsverklaring opgesteld.
Tevens zal afronding van de verplichtingen uit de Bestuursovereenkomst tussen beide opdrachtgevers plaatsvinden.

Ook zal de definitieve MIRT-subsidie worden vastgesteld waarna tot uitbetaling van de laatste termijn zal worden overgegaan.

Wat gaat dat kosten?

Bedragen x € 1.000

Lasten

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Traminfra

39.735

75.207

33.021

-

-

-

-

Materieel

7.991

11.544

12.569

-

-

-

-

Baten

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Traminfra

432

0

49.912

52.839

-

-

-

·Het budget ten behoeve van de realisatie van de traminfrastructuur is samengesteld uit dekking van zowel het Rijk (MIRT-subsidie), de provincie als de gemeente Utrecht. De in het voorjaar 2018 ter beschikking gestelde aanvullende financiering van € 84 mln. is opgenomen in deze cijfers.

·Het materieel wordt gefinancierd uit toekomstige reizigersinkomsten na start exploitatie.

Risico's en te treffen beheersmaatregelen

Grote projecten in stedelijke omgeving kennen onvoorziene zaken en risico’s. Hiervoor zijn reserveringen binnen het projectbudget opgenomen. Om hier op te kunnen sturen wordt er een actief risicomanagement beleid gevoerd. Periodiek wordt voor zowel traminfrastructuur als materieel het risicoprofiel geëvalueerd. Dan wordt de kans op het optreden van een risico beoordeeld, worden beheersmaatregelen in kaart gebracht, waar nodig toegepast en per kwartaal financieel vertaald en afgezet tegen de beschikbare reservering. Majeure wijzigingen, nieuwe of vervallen risico’s worden tussentijds besproken in de Directieraad en besloten in de Stuurgroep UHL.

ga terug