3.8 Projecten

3.8.3 Omgevingswet

Wat willen we bereiken?

Om de provincie Omgevingswetproof te krijgen, introduceren we nieuwe instrumenten, leren we organisatie en bestuur daarmee werken en werken we intensief samen met partners in het fysieke domein.

Wat gaan we daarvoor doen?

Vaststellen Omgevingsvisie en -verordening
In 2020 worden de ontwerp Omgevingsvisie en –verordening voor de hele fysieke leefomgeving ter inzage gelegd en daarna ter besluitvorming voorgelegd. Uitgangspunt is het Koersdocument dat eind 2018 is vastgesteld. Eind 2020 moeten visie en verordening zijn vastgesteld, zodat de provincie bij inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2021 een werkende visie en verordening heeft. Bij het opstellen van de visie zijn de medeoverheden, uitvoeringspartners, kennisinstellingen en inwoners intensief betrokken. De verordening is goed afgestemd met medeoverheden en uitvoeringspartners. PlanMER heeft gedurende het proces een interactieve rol gehad om de effecten van het toekomstige beleid in beeld te brengen.

Beoogd resultaat 2020

  • Het vaststellen van een Omgevingsvisie en –verordening, waarin onder andere meer flexibiliteit voor uitbreiding van de kleine kernen wordt gegeven en duidelijkheid geboden over de aanpak en de randvoorwaarden voor verdere verstedelijking.
  • Het vaststellen van een interactief digitaal milieueffectrapport (planMER) dat bijdraagt aan de besluitvorming over de Omgevingsvisie en –verordening.

Aanpassen organisatie en opdracht RUD voor VTH
In 2020 bereiden zowel de interne organisatie als de uitvoeringsorganisaties (zoals de RUD-Utrecht, ODRU, GGD, VTU) zich definitief voor op de komst van de Omgevingswet per 1 januari 2021. Dit betekent dat de VTH-taken die moeten worden uitgevoerd onder de Omgevingswet voor alle uitvoeringsorganisaties en de provincie als opdrachtgever helder moeten zijn en er duidelijke beleidskaders moeten zijn opgesteld.

Beoogd resultaat 2020

  • De provincie heeft nieuw vastgesteld VTH-beleid dat zoveel mogelijk is afgestemd met de regionale ketenpartners.
  • Met de uitvoeringsorganisaties zijn afspraken gemaakt over hun taakuitvoering voor de provincie vanaf 1 januari 2021.

Aansluiten op Digitaal Stelsel Omgevingswet (landelijk)
In het project Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) dragen we bij aan de digitalisering en aanpassing van de informatievoorziening van de andere projecten van het programma Invoering Omgevingswet. Daarnaast heeft het DSO eigen activiteiten om aan te sluiten op het landelijke stelsel.

Beoogd resultaat 2020

  • Er is software beschikbaar voor het computer leesbaar opstellen van onze omgevingsvisie en -verordening conform de publicatiestandaarden.
  • Onze omgevingsvisie en -verordening zijn optimaal raadpleegbaar in het landelijke loket.
  • Ons vergunningensysteem is aangesloten op het landelijke loket voor het ontvangen van aanvragen en meldingen.
  • We hebben een omgeving om samen te kunnen werken in de keten met onze partners.
  • Het formeel digitaal publiceren van onze omgevingsvisie en -verordening is mogelijk.
  • Utrechtse omgevingsinformatie over Natuur en Externe Veiligheid is beschikbaar in de informatieproducten in het landelijke loket.

Aanpassen werkwijze voor Omgevingswet
Om de werkwijze van de medewerkers en het bestuur aan te passen aan de wet gaan we in 2020 verder met het inrichten en aanpassen van werkprocessen en het benutten van de Omgevingswetkoffer (een set van hulpmiddelen voor medewerkers en managers om hun werk aan te passen aan de Omgevingswet). Daarmee voldoet de provincie aan de eisen de Omgevingswet bij inwerkingtreding. Leren werken volgens de principes van de wet zal ook na 2020 doorgaan binnen het reguliere werk.

Beoogd resultaat 2020

  • De ca. 8-10 werkprocessen die het meest veranderen als gevolg van de OW zijn voor 2021 op een eenduidige manier ingericht of gewijzigd.
    • Ter voorbereiding hierop zijn in samenwerking met de proceseigenaren workshops gehouden om het proces in beeld te brengen.
    • De proces verantwoordelijke is daarna, als onderdeel van de lijn, verantwoordelijk voor  de implementatie van deze manier van werken in de organisatie.
  • In de Omgevingswetkoffer staan de hulmiddelen waarmee de organisatie voorbereid kan worden op de implementatie van de wet. Zo wordt een e-learningstool aangeboden die in samenhang met workshops, kennis vergroot en inzicht en bewustwording van de Omgevingswet bevordert.
  • Er zijn (in samenwerking met onze ketenpartners) minimaal 4 trainingen georganiseerd voor kennisoverdracht en het ervarend leren gericht op het aanpassen van werkprocessen en/of houding en gedrag.

Samenwerking met Rijk en regio (nieuw)
Over 1 jaar zal de Omgevingswet waarschijnlijk in werking treden. Daarom is de tijd rijp om met samenwerkingspartners concrete afspraken te maken waar dat mogelijk en nodig is.

Beoogd resultaat 2020

  • In de Utrechtse regio zijn minimaal 3 bijeenkomsten gehouden over de Omgevingswet voor ambtenaren, bestuurders en/of volksvertegenwoordigers van Utrechtse ketenpartners en samenwerkingsafspraken maken ten behoeve van de invoering van de wet.
  • In samenwerking met haar regionale partners levert de provincie Utrecht proactief input voor de Nationale Omgevingsvisie (NOVI). In 2020 ligt de focus op het opstellen van de Omgevingsagenda landsdeel Noordwest en in de binnen de definitieve NOVI aan te wijzen NOVI-gebieden (inzet provincie Utrecht: Groene Hart en stadszone Utrecht zuidoost).  Daarnaast wordt er tussen het Rijk en de koepels gewerkt aan een te sluiten Bestuursakkoord NOVI (input vanuit de provincie Utrecht via het IPO). Zie ook paragraaf 1.1.3.
  • Er zijn alerte reacties (samen met de IPO-partners) op de laatste voorstellen voor (aanpassing van) wetgeving, zoals de Omgevingsregeling en de aanvullingsregelingen geluid, bodem en natuur waarvoor de consultatie nog loopt tot in 2020.
  • Er is deelgenomen aan 2 á 3 experimenten voor het testen van de uitvoerbaarheid van wet- en regelgeving.

Wat gaat dat kosten?

Lasten

2020

2021

2022

2023

2024

Totaal

Lasten

1.560

563

100

100

100

2.423

Totaal lasten

1.560

563

100

100

100

2.423

Risico's en te treffen beheersmaatregelen

Risico

Beheersmaatregelen

Onvoldoende beschikbaarheid van de juiste mensen voor uitvoering van projecten

  • Externe inhuur  voor zover begroot
  • Escalatie naar ambtelijk opdrachtgever
  • Kortcyclisch bijsturen; activiteiten in lijn brengen met beschikbaarheid mensen

Voortgang en kwaliteit andere provincies en regiopartners en die van provincie zijn ongelijk en ketensamenwerking loopt niet soepel

  • Intensieve samenwerking met regiopartners, waaronder Omgevingswetdag. Ook na invoering wet
  • Kwalitatief goede programmaorganisatie
  • Experimenten uitvoeren met ketenpartners

Informatie-infrastructuur, digitale standaarden stagneert of kwaliteit is onvoldoende

  • Actief input leveren voor nationale wet- en regelgeving en programma DSO
  • Kortcyclische aanpak

Softwareleveranciers leveren niet tijdig of op juiste kwaliteit of het inkooptraject levert vertraging op.

  • Tijdig starten met bepalen programma van eisen
  • Vroegtijdig afstemmen met huidige leveranciers
  • Samenwerking in regio of interprovinciaal

Vertraging landelijke wet- en regelgeving, of  kwaliteit is onvoldoende

  • Input leveren aan wetgever via spoor nationale wetgeving
  • Kortcyclische aanpak

Programma is te complex en omvangrijk

  • Intensief samenwerken met andere provincies en in regio om samen te leren, delen en realiseren
  • Kortcyclische aanpak
  • Experimenten uitvoeren
  • Focus op wettelijke basis
  • Kwalitatief goede programmaorganisatie

Budget is niet toereikend

  • Extra budget aanvragen
  • Werkzaamheden schrappen of vertragen of kwaliteit producten verlagen
ga terug