Gemeenschappelijke regeling
Gemeenschappelijke regeling
Randstedelijke Rekenkamer
Randstedelijke Rekenkamer
Doel
Het doel van de Randstedelijke Rekenkamer is om de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de provincies te verbeteren. Zij verricht hiervoor onafhankelijk onderzoek naar de provincies en de daarmee verbonden organen. De rekenkamer informeert primair Provinciale Staten over haar onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Amsterdam
Webadres
Bestuursdeelname
PS besluit tot instellen leden programmaraad en adviescommissie. Bestuurder wordt via unaniem PS besluit deelnemers benoemd.
Overige deelnemers
Provincies Noord en Zuid Holland en Flevoland
Kerntaken
De taken en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer zijn in de Provinciewet vastgelegd. De onafhankelijke positie wordt gewaarborgd door onder meer de vrijheid van onderzoek, de toegang tot personen en gegevens en openbaarheid van rapportage. De Rekenkamer doet onderzoek op basis van een eigen onderzoeksprogramma, dat wordt vastgesteld na overleg met de programmaraad. Deze programmaraad bestaat uit leden van de Provinciale Staten van de vier provincies.
Openbaar belang
De Randstedelijke Rekenkamer heeft, ter voldoening aan de Provinciewet, een Reglement van Orde opgesteld. Het Reglement van Orde bevat regels over de organisatie en werkwijze van de Rekenkamer.
Wijziging belang
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
€ 0,441 mln
€ 0,441 mln
Vreemd vermogen
€ 0,624 mln
€ 0,624 mln
Resultaat
€ 50k
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Overig
Risico's
Indien de RR onvoldoende middelen heeft om aan haar taakstellingen en verplichtingen te kunnen voldoen, zullen de deelnemende provincies de middelen van de RR aanvullen. Dit risico wordt op dit moment verwaarloosbaar geacht, gezien de ervaring in de afgelopen jaren. De provinciale bijdrage aan de begroting van de Randstedelijke Rekenkamer wordt als volgt berekend: • voor de helft van de begroting dragen de provincies evenveel bij;• voor de andere helft van de begroting is de omvang van de bijdrage naar rato van de som van de belastingcapaciteit en de uitkering uit het provinciefonds. In verband met de specifieke onderzoeken voor de provincie Utrecht naar de Dolderseweg en Uithoflijn is de verwachting dat om een aanvullende bijdrage zal worden verzocht.
Gemeenschappelijke regeling
Recreatie Midden Nederland
Recreatie Midden Nederland
Doel
Zo goed mogelijk faciliteren van de deelnemende recreatieschappen op het gebied van beleid, onderhoud, financiën en personeelszaken.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS in Bestuur
Overige deelnemers
Plassenschap Loosdrecht en omstreken en Recreatieschap Stichtse Groenlanden.
Kerntaken
Recreatie Midden Nederland is een samenwerkingsverband van de deelnemende recreatieschappen. Recreatie Midden Nederland is het gemeenschappelijk facilitair bedrijf van de recreatieschappen en ondersteunt de deelnemende schappen.
Openbaar belang
De provincie is vertegenwoordigd in het bestuur en draagt financieel indirect bij via de bijdragen aan de deelnemende recreatieschappen.
Wijziging belang
Geen
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
€ 221.451
€ 60.000
Resultaat
0
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Overig
Gemeenschappelijke regeling tussen de recreatieschappen Stichtse Groenlanden en Plassenschap Loosdrecht en Omstreken.
Risico's
De provincie Utrecht is als deelnemende partij indirect, via de recreatieschap en het plassenschap, aanspreekbaar voor tekorten.
Gemeenschappelijke regeling
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Doel
Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
PS in Algemeen Bestuur,
GS in Algemeen en Dagelijks BestuurOverige deelnemers
De gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Lopik, Woerden, De Ronde Venen, De Bilt en Stichtse Vecht
Kerntaken
De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincie.
Openbaar belang
De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt bij voor 30,9%
Wijziging belang
In 2019 is geen wijziging van het belang.
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
€ 3.476.479
€ 3.303.179
Vreemd vermogen
€ 6.551.153
€ 7.841.223
Resultaat
€ 6.300
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Overig
Besloten is dat de financiële huishouding binnen het recreatieschap voorlopig wordt gescheiden in 2 delen: het werkgebied van Stichtse Groenlanden van voor 2018 (programma A) en het werkgebied de Vinkeveense Plassen (Programma B) dat gemeente De Ronde Venen heeft ingebracht. Dit betekent dat er twee programma's
in de begroting zullen zijn, twee financiële administraties worden gevoerd en dat er over twee onderdelen in de jaarrekening van het schap verantwoording wordt afgelegd. Hiermee worden de financiële risico's over en weer gescheiden. De “oude” deelnemers van Stichtse Groenlanden lopen geen
risico verband houdend met het Vinkeveense gebied en De Ronde Venen loopt geen risico in verband met het werkgebied van Stichtse Groenlanden van voor 2018.Risico's
Als deelnemer is de provincie medeverantwoordelijk voor een eventueel negatief exploitatieresultaat. Door toetreding van gemeente De Ronde Venen in 2018 neemt dit risico formeel toe. In een overeenkomst tussen De Ronde Venen en het recreatieschap Stichtse Groenlanden is echter vastgelegd dat de gemeente het schap vrijwaart van een eventueel negatief exploitatieresultaat op dit begrotingsonderdeel. Deze afspraak geldt in ieder geval tot 2023.
Gemeenschappelijke regeling
Plassenschap Loosdrecht e.o.
Plassenschap Loosdrecht e.o.
Doel
Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
PS in Algemeen bestuur. GS in Algemeen bestuur en Dagelijks bestuur.
Overige deelnemers
Provincie Noord Holland en de gemeenten Stichtse Vecht, Wijdemeren en Utrecht.
Kerntaken
De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincies.
Openbaar belang
De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en draagt bij voor 15% van de deelnemersbijdragen.
Wijziging belang
In 2019 is geen wijziging van het belang.
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
€ 1.445.196
€ 1.395.082
Vreemd vermogen
€ 5.260.045
€ 5.719.094
Resultaat
€ 20.800
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Overig
Risico's
De provincie is als deelnemer aanspreekbaar voor eventuele financiële tekorten.
Gemeenschappelijke regeling
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Doel
De Regionale Uitvoeringsdienst behartigt de belangen van de deelnemers tezamen en van iedere deelnemer afzonderlijk op het gebied van fysieke leefomgeving, voor zover de bevoegdheid daartoe de deelnemer toekomt en voor zover deze aan de Regionale Uitvoeringsdienst is gemandateerd.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS in Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur
Overige deelnemers
De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg
Kerntaken
De RUD voert namens de provincie en gemeenten vergunningverlenende, handhavende en toezichthoudende taken uit op het milieu- en omgevingsdomein. Elke deelnemer bepaalt het voor hem uit te voeren beleid zelf.
Openbaar belang
Het waarborgen en ontwikkelen van een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. De provincie is de grootste opdrachtgever, voor ca 58%.
Wijziging belang
Met ingang van 2019 wordt de provinciale opdracht aan de RUD uitgebreid met de provinciale VTH taken in de gemeente Vijfheerenlanden. Vanaf 2019 zal de opdracht t.a.v. bodemtaken geleidelijk krimpen. Dit met het oog op het aflopen van het Bodemconvenant in 2020 en de overgang van bevoegd gezag van provincie naar gemeenten. Ook andere opdrachtgevers zijn in beweging en zullen naar alle waarschijnlijkheid hun opdrachtverlening aan de RUD uitbreiden, wat effect zal hebben op het procentuele belang van de provincie Utrecht in de RUD. De verwachting is dat per saldo het belang van de provincie Utrecht de komende jaren zal dalen.
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
€ 0,9 mln
€ 0,9 mln
Vreemd vermogen
€ 1,7 mln
€ 1,7 mln
Resultaat
€ 11.000
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Overig
Risico's
Het risico zal op termijn afnemen door het aflopen van het bodemconvenant in 2020, hierdoor verschuift het bevoegd gezag van de provincie naar de gemeenten.
Overige verbonden partijen
Overige verbonden partijen
Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen
Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen
Doel
Beheren van de middelen voor de nazorg van stortplaats Smink om de eeuwigdurende nazorg van deze stortplaats na sluiting te kunnen bekostigen.
Type Verbonden Partij
Overige verbonden partijen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS is bestuur
Overige deelnemers
geen
Kerntaken
Het bekostigen van de nazorgkosten en een zodanig beheer van de fondsmiddelen dat voldoende rendement wordt gegenereerd voor de eeuwigdurende nazorg.
Openbaar belang
Het treffen van zodanige maatregelen dat wordt gewaarborgd dat de stortplaats geen nadelige gevolgen voor het milieu met zich meebrengt, dan wel voor zover dat redelijkerwijs niet kan worden gevergd, de grootst mogelijke bescherming wordt geboden tegen die nadelige gevolgen.
Wijziging belang
Het belang is gedurende 2019 niet veranderd.
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
€ 796.246
€ 688.481
Vreemd vermogen
€ 3.392.082
€ 3.563.721
Resultaat
€ -116.459
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Overig
Risico's
Volgens de huidige regels neemt de provincie de nazorg van de stortplaats over in 2040. Om een eventueel financieel risico, dat het doelvermogen niet toereikend is, te voorkomen wordt elke drie jaar onderzocht of het nazorgplan moet worden aangepast. Op basis van dit plan wordt het doelvermogen opnieuw vastgesteld en kan de provincie een aangepaste heffing opleggen. Hierdoor wordt een eventueel financieel risico voor de provincie verkleind.
Coöperaties en vennootschappen
Coöperaties en vennootschappen
Vitens NV
Vitens NV
Doel
Het uitoefenen van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen: de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
Algemene vergaderingen van aandeelhouders
Overige deelnemers
Provincies en gemeenten in het verzorgingsgebied van Vitens
Kerntaken
Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich in voor de bescherming van de kostbare drinkwaterbronnen.
Openbaar belang
Wettelijk is vastgesteld dat de aandelen van de drinkwaterbedrijven in publieke handen blijven. Het belang van de provincie Utrecht als aandeelhouder in Vitens is historisch gegroeid. Met ons aandeelhouderschap borgen wij onze verantwoordelijkheid voor een goede drinkwatervoorziening in Utrecht.
Het belang van de provincie Utrecht bedraagt 5,692%. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd.Wijziging belang
De provincie heeft een vast aandelenpakket. Het belang is niet gewijzigd.
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
€ 553 mln
€ 553 mln
Vreemd vermogen
€ 1.294 mln
€ 1.294 mln
Resultaat
€ 14 mln (idem 2019)
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
285.869 a € 1,00
286
286
4,95%
Overig
Voor de planperiode 2018 - 2022 is een investeringsvolume van circa € 618 miljoen (bruto exclusief bijdragen van derden) voorzien. Dit zijn vooral investeringen in de bovengrondse- en ondergrondse infrastructuur (circa € 467 miljoen) ten behoeve van de continuïteit. Bovengronds wordt met name geïnvesteerd in procesautomatisering (PA), renovaties in productielocaties en security. De investeringen voor ondergrondse infrastructuur zijn gericht op vervanging van hoofd- en aansluitleidingen. Het investeringsvolume voor vervanging en reconstructie van hoofdleidingen wordt de komende planperiode stabiel gehouden tot een niveau van € 55 miljoen in 2020 om de verwachte ondermaatse leveringsminuten (OLM) niet boven het huidige peil te laten stijgen. Hiermee wordt circa 1% per jaar van het hoofdleidingnet vervangen.
Risico's
Als aandeelhouder loopt de provincie geen financiële risico's ten gevolge van het handelen van de N.V., behalve het dividendrisico.
Coöperaties en vennootschappen
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Doel
Het bankieren ten dienste van overheden - waaronder provincies - en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Bestuursdeelname
Algemene vergaderingen van aandeelhouders
Overige deelnemers
De overige aandeelhouders zijn het Rijk, provincies en gemeenten en een hoogheemraadschap
Kerntaken
De NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank voor de overheid en voor het maatschappelijk belang.
Openbaar belang
De provincie heeft een belang van 0,16% in de BNG. Het is niet zonder meer mogelijk een marktwaarde voor deze aandelen te bepalen, omdat deze niet vrij verhandelbaar zijn.
(Bron BNG jaarrekening 2015)Wijziging belang
n.v.t.
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
€ 4.953 mln
€ 4.990 mln
Vreemd vermogen
€ 135.072 mln
€ 132.519 mln
Resultaat
€ 337 mln
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
87.750
€ 222.000
€ 222.000
0,16%
Overig
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
Coöperaties en vennootschappen
Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB)
Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB)
Doel
Voor gemeenten, provincies, gezondheidszorg, onderwijs en activiteiten op het gebied van water en milieu, arrangeert de bank korte en langlopende kredieten.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Bestuursdeelname
Algemene vergadering van aandeelhouders
Overige deelnemers
De aandelen zijn in handen van waterschappen, het Rijk en provincies.
Kerntaken
De Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is een financiële dienstverlener voor de overheidssector.
Openbaar belang
De provincie heeft een belang van 0,17% in de NWB. De aandelen van de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) kennen geen marktwaarde.
(Bron NWB jaarrekening 2015)Wijziging belang
n.v.t.
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
€ 1.628 mln
€ 1.706 mln
Vreemd vermogen
€ 85.495 mln
€ 82.009 mln
Resultaat
€ 337 mln
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
A:43 á € 115,- en B: 60 á € 460,-
A: € 4.945,- en B: € 27.600,-
A: 100% en B: 25%
0,17%
Overig
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
Coöperaties en vennootschappen
NV REMU Houdstermaatschappij
NV REMU Houdstermaatschappij
Doel
De activiteiten van N.V. REMU Houdstermaatschappij beperken zich thans tot die van belangenbehartiger in het kader van een eventueel nog van ENECO te ontvangen vergoeding indien dat bedrijf zelf zou worden verkocht.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
Via aandeelhoudersvergadering
Overige deelnemers
Gemeenten Utrecht en Amersfoort
Kerntaken
zie Doel
Openbaar belang
De provincie is voor 47,5% aandeelhouder in de houdstermaatschappij. De vennootschap heeft een eigen vermogen van € 1,5 mln. en wordt in stand gehouden in verband met een eventueel nog te ontvangen vergoeding van ENECO. Deze vergoeding bedraagt 4,66% van de totale waarde bij verkoop voor 31 december 2010 van meer dan 50% van ENECO (privatiseringsvergoeding). Zoals oorspronkelijk overeengekomen, vervalt het recht op deze vergoeding na 31 december 2010, echter vanwege het verzet dat ENECO heeft gepleegd tegen de Wet Onafhankelijk Netbeheerder (zgn. splitsingswetgeving), komt ENECO, naar het standpunt van de voormalige aandeelhouders, geen beroep meer toe op de vervaldatum van de privatiseringsvergoeding.
Wijziging belang
geen wijzigingen
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
€ 1,40 mln
€ 1,40 mln
Vreemd vermogen
€ 0,01 mln
€ 0,01 mln
Resultaat
€ 40k negatief
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
95 à € 500
€ 47,50
€ 47,50
47,5 %
Overig
de REMU heeft geen activiteiten anders dan de belangen van de aandeelhouders te behartigen in relatie tot het verkrijgen van de privatiseringsvergoeding zoals met ENECO overeengekomen was.
Risico's
Coöperaties en vennootschappen
Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht NV (OMU)
Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht NV (OMU)
Doel
Doel van de N.V. is het investeren in de private delen (lege delen van terreinen, verouderde bedrijfsbebouwingen) ten einde deze met andere participanten (zoals gemeenten en/of private ontwikkelaars) te herontwikkelen en opnieuw in de markt te zetten.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
De provincie Utrecht is enig aandeelhouder van de OMU.
Overige deelnemers
De provincie Utrecht is enig aandeelhouder van de OMU.
Kerntaken
N.V. OMU is in 2011 opgericht voor het investeren in private kavels op verouderde bedrijventerreinen in de provincie Utrecht. In 2016 is de opdracht verbreed naar de transformatie van leegstaande kantoorpanden.
Openbaar belang
Het gaat om projecten die zonder ingrijpen van de overheid niet of ernstig vertraagd van de grond zouden komen en die een bijdrage leveren aan verbetering van het vestigingsklimaat op bedrijventerreinen en de leefbaarheid in de binnensteden.
Wijziging belang
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
€ 12.500.000
€ 12.250.000
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat
€ -250.000
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
150.000 van nominaal € 100,00
15.000.000
15.000.000
100
Overig
n.v.t.
Risico's
Als aandeelhouder loopt de provincie geen financiële risico’s ten gevolge van het handelen van de N.V. Voorwaarde is wel dat de provincie zich niet bezig houdt met het bestuur van de N.V. Een ander risico is dat de N.V. gebonden is aan de Europese regels voor staatssteun en dat de daarvoor geldende regels moeten worden gevolgd.
Stichtingen en verenigingen
Stichtingen en verenigingen
Inter Provinciaal Overleg (IPO)
Inter Provinciaal Overleg (IPO)
Doel
Het IPO behartigt de belangen van de provincies en biedt een platform voor o.a. het optimaliseren van de condities waaronder provincies werken en provinciale vernieuwingsprocessen stimuleren.
Type Verbonden Partij
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Bestuursdeelname
PS in Algemene ledenvergadering
GS in bestuurOverige deelnemers
De overige provincies
Kerntaken
Het IPO is actief op dezelfde terreinen als de provincies, zoals milieu, landelijk gebied, sociaal beleid, ruimtelijke ordening, wonen, economie en mobiliteit. De belangenbehartiging geeft het IPO vorm door regelmatig te overleggen met onder andere de verschillende overheden en maatschappelijke organisaties. De platformfunctie wordt ingevuld door gelegenheden te creëren om kennis en ervaringen uit te wisselen, gezamenlijke standpunten te bepalen en initiatieven te ontplooien. Daarnaast ondersteunt het IPO de provincies bij het uitvoeren van taken, onder andere via de uitvoeringsorganisatie BIJ12 (natuur, informatiesystemen).
Openbaar belang
Het IPO is een vereniging, waarvan alle Nederlandse provincies lid zijn. Deze zijn vertegenwoordigd in het verenigingsbestuur en de algemene vergadering. Het bestuur bestaat uit dertien leden, uit elke provincie één gedeputeerde. Elk heeft een eigen portefeuille waarvan hij of zij ook woordvoerder is. Een commissaris van de Koning is voorzitter. De algemene vergadering bestaat uit 24 Statenleden; uit elke provincie twee.
Daarnaast heeft het bestuur vier adviseurs: drie Commissarissen van de Koning en één provinciesecretaris respectievelijk voorgedragen door de Kring van Commissarissen en de Kring van Provinciesecretarissen.
De kosten van de vereniging worden door de provincies gedragen volgens een maatstaf, waarbij de ene helft van de kosten gelijkmatig over de provincies wordt verdeeld, en de andere helft over de provincies wordt verdeeld naar rato van de som van de totale uitkeringen uit het provinciefonds en de belastingcapaciteit.Wijziging belang
n.v.t.
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
€ 5,4 mln
€ 5,4 mln
Vreemd vermogen
€ 21,8 mln
€ 21,8 mln
Resultaat
0
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Overig
Het IPO werkt aan een doorontwikkeling tot een nieuwe netwerkorganisatie van en voor de gezamenlijke provincies. Het IPO wil sneller werken en werkt mede daardoor steeds meer met bijvoorbeeld (bestuurlijke) regietafels, (bestuurlijke) koplopergroepen, kerngroepen en een denktank. Daarnaast heeft het IPO Bestuur de opdracht gegeven tot een verbetering van de Planning en Control functie. In 2018 is gewerkt met een nieuwe P&C cyclus (voor de begroting 2019) die -op basis van de uitgangspunten en ervaringen- aangepast wordt voor de cyclus van 2019 (voor de begroting 2020).
Risico's
Stichtingen en verenigingen
Huis der Nederlandse Provincies (HNP)
Huis der Nederlandse Provincies (HNP)
Doel
De algemene doelstelling van de Vereniging Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) is het verkrijgen van een effectieve positionering en vertegenwoordiging van de provincies in Brussel.
Type Verbonden Partij
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Brussel
Webadres
Bestuursdeelname
GS in bestuur
Overige deelnemers
De overige provincies en het IPO
Kerntaken
Het HNP behartigt de provinciale belangen op het Brusselse speelveld en is daarmee de lobbyorganisatie van de provincies. Het HNP richt zich op de kennis- en netwerkanalyse van een beperkt aantal dossiers. Het HNP treedt proactief op als verbindende schakel tussen Brussel en de achterban (provincies en IPO) en coördineert de strategie en het netwerk voor de Europese lobbydossiers. Het HNP draagt bij aan de gehele Europese beleidscyclus door vanuit de provinciale belangenbehartiging te ‘brengen’ en te ‘halen’. ‘Brengen’ door het delen van kennis, bijdragen aan de ontwikkeling en uitvoering van Europees beleid dat de provincies raakt en aangaat, en het tonen van goede provinciale voorbeelden die passen binnen de Europese doelstellingen. ‘Halen” is het gebruiken van Europese programma’s en structuurfondsen en het samenwerken in Europese netwerken.
Openbaar belang
Vertegenwoordigers van de twaalf provincies en het IPO werken in opdracht van het HNP-bestuur vanuit het Huis als liaison tussen de provincies en Europese instellingen en netwerken. De EU-lobbyprioriteiten van het IPO gelden hierbij als basis, naast landsdelige en provinciale agenda’s. Namens de provincie Utrecht is gedeputeerde Strijk lid van het Bestuur van het HNP.
De provincie Utrecht is lid van het HNP en betaalt daarvoor een bijdrage voor huisvestings- en apparaatskosten. Het HNP is een vereniging volgens Belgisch recht (Internationale non-profit organisatie).Wijziging belang
n.v.t.
1 januari 2020
31 december 2020
Eigen vermogen
€ 0,3 mln
€ 0,3 mln
Vreemd vermogen
€ 0,03 mln
€ 0,03 mln
Resultaat
€ 0
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Overig
n.v.t.
Risico's
Financiële risico is gezien de goede financiële situatie minimaal.